{ Introducere - Listare organica si SEO vs. AdWords }

Înapoi în site-ul principal

Introducere - Listare organica si SEO vs. AdWords



Interesant pentru cei care au investit într-un website și fără sa fie chiar in temă, doresc să aibă o idee generală despre ceea ce ar presupune promovarea acestuia in Google.

Da, toate firmele care au investit o sumă mai mare sau mai mică într-un website, doresc mai devreme sau mai târziu să fie pe prima pagină în Google. Sau măcar in a doua. Pentru că, nu-i asa, oricât de frumos și responsive si optimizat ar fi site-ul, dacă nu-l vede nimeni acesta nu-și atinge scopul și se cheamă că s-a făcut o investiție proastă. Pentru cineva din afară lucrurile par simple: pe site se vănd polițe de asigurare RCA de exemplu, sau suruburi B1.2X5/BN402 să zicem, se intră pe Google se tastează ”RCA ieftin”, sau ”surub B1.2X5/BN402”, et voila!, mă regăsesc in primele trei reclame, ce frumos ! e asa simplu ?
Raspunsul e NU !
In primul rând că, făcând această căutare, Google oferă mare și frumos inaintea tuturor intrărilor un bloc de reclame marcate cu verde în chenar cu cuvântul Anunț
Un bloc asemănător se regăseste și în josul paginii,iar intre acestea sunt frumos afisate in ordinea numai de el (Google) stiută și calculată, restul rezultatelor cautarii.
Aceste blocuri reprezintă de fapt reclama platită la Google de către advertiser (posesorul site-ului) prin programul AdWords, iar intre ele sunt reclamele in ordinea 'organică', adică după cum Google gândeste că siturile respective sunt mai valoroase din punct de vedere al conținutului, experienței utilizatorului și a altor cateva sute de criterii pe care numai el (Google) le stie.
Cu alte cuvinte un site dacă vrea să apară pe prima pagină Google, are două alternative:
1. Să convingă Google că e cel mai bun, frumos, optimizat, popular site din branșă sau,
2. Posesorul site-ului să plătească o anumită sumă pentru poziționarea reclamei în acel bloc de intrari, marcate ca Anunt

Prima opțiune se realizează prin tehnici SEO(Search Engine Optimization) și practic constă în optimizarea sitului prin proceduri indicate de Google (destul de vagi si generice), sau/și prin alte proceduri mai precise, dar niciodată confirmate de Google, proceduri rezultate din munca empirică a multor experti ce au studiat cum reacționează indexul Google atunci când faci lucruri :-) în site, sau chiar în afara lui. Bineințeles serviciile de acest fel nu sunt gratuite și pot costa mai mult (mult mai mult), sau poate mai putin (funcție de domeniul site-ului) decât dacă ai alege varianta 2. Deci cum facem să obținem un loc decent in index dar să și minimizăm cheltuielile ?
Să pornim de la situatia clasică a unui nou venit în branșă. Unul care vinde RCA-uri și unul care produce șuruburi B1.2X5/BN402. Amândoi au o problemă comună: concurenta.
Nu neaparat în piața reală (și aceea !), dar în lumea concurențială a site-urilor de același profil deja indexate în Google.

Primul: la o căutare după cuvintele cheie ”RCA” sau ”RCA ieftin” Google afiseaza sute de site-uri care in listingul organic concurează pentru un loc fruntaș. Există o modalitate ca prin tehnica SEO site-ul să ajungă relativ repede în primele locuri ? Puțin probabil și cu cheltuieli foarte mari. Noul venit concurează cu site-uri cu vechime, bine optimizate și mai ales cu multe referințe in indexul Google, acumulate de-a lungul timpului. Se poate concura în listingul organic cu acestea ? Nu prea, numai dacă ai eventual un buget cât o caruta de bani!.

Al doilea: la o căutare după șuruburi B1.2X5/BN402 (fictivă binențeles !) Google găsește max. doi trei producători/retaileri, printre ei și site-ul nostru (asta bineințeles dacă a apucat să fie indexat)
E pe prima pagina, nu pentru că ar fi cine știe ce de optimizat, ci mai degrabă pentru că nu mai sunt alții în branșa respectivă.

Situații diametral opuse care cer strategii diferite.

Deci primul care vinde RCA-uri, nu prea are sanse in listarea organica si va merge pe reclama platita prin programul AdWords. In paralel va optimiza site-ul, si in timp, daca chiar ofera servicii de calitate, prin referintele pe care la va castiga va avansa incet incet si in organic.
Avantaje: listarea imediata
Dezavantaje: suma investita in aparitii poate fi destul de mare si rezulta in urma unei licitatii pentru cuvintele cheie dupa care se doreste listarea, dar oricum va fi mai mica dacat cea investita in promovarea organica care poate dura luni de zile, chiar mai mult. Necesita inscrierea site-ului in programul AdWords, licitatarea cuvintelor cheie, servicii oferite de regula de un profesionist care va conduce campania de publicitate.

Al doilea, cel cu suruburile e deja pe prima pagina, dar cautarea sa este foarte specifica si probabil se produce destul de rar. Acesta va incerca prin tehnici SEO sa-si largeasca baza de cautare pentru a-si creste aria de vizibilitate si marja de expunere. De ex. daca suruburile sale sunt pentru pompe de presiune isi va optimiza siteul pentru o cautare de genul 'suruburi pompe presiune'.
Avantaje: pana la un anumit nivel optimizarea SEO se poate face in house, fara sume suplimentare
Dezavantaje: in functie de concurenta, extinderea bazei de cautare poate sa nu situeze site-ul de la bun inceput pe locuri fruntase, si aici trebuiesc investite sume (de regula rezonabile) pentru servicii SEO profesioniste care sa realizeze aceasta.
In concluzie, in functie de profilul website-ului si de concurenta se alege strategia optima. In ambele cazuri, listare organica sau AdWords, este recomandat apelul la un profesionist pentru realizarea optima a scopului dorit: minimizarea cheltuielilor si un website care aduce profit.

Înapoi în site-ul principal