Înapoi la site
Blog

Prestashop 1.7.7.4 vs. ThirtyBees 1.2.0

In 2016 când versiunea Prestashop 1.7 a aparut, a fost practic un mic(?) dezastru. Articole ca acesta sau acesta scrise de vechi dezvoltatori pe platforma 1.6 au subliniat o mulțime de probleme aduse de noua versiune:

  • fără modulul de One Page Checkout
  • fără modulul de Advanced Stock Management
  • fără implementare Font Awesome
  • fără implementare Ajax Cart Drop Down

Implementarea 1.7 era (și este si acum) un mix de Simphony Framework și vechiul MVC proprietar, folosind Smarty ca template engine. Asta presupune cerințe mai mari de resurse, un hosting mai scump, poate. Viteza ? Nu, în fapt introducerea unor nivele intermediare între cele două implementari poate chiar încetini funcîionarea magazinului virtual. Codul 1.6 nu era grozav, dar macar era stabil și majoritatea bugurilor cunoscute. De altfel platforma 1.7 nu prea a rezolvat nimic din acestea dar, bineințeles a adus altele noi :-) . Si de departe, cea mai mare problemă a fost aceea că cele doua versiuni NU ERAU COMPATIBILE !. Asta a lăsat zeci de mii de comercianți blocați la o versiune de soft abandonată, cu singura opțiune refacerea magazinului virtual aproape de la zero pe o platforma 1.7 nesigură, incompletă și plină de erori...
Suntem in 2021 și Prestashop a supraviețuit. Acest lucru nu se datorează neapărat dezvoltatorilor softului ci mai degrabă miilor, zecilor de mii de utilizatori care nu au putut sa-si abandoneze afacerea, și care de voie de nevoie au trebuit să plateasca destul de piperat servicii de upgrade pe versiunea 1.7 in ideea ca lucrurile se vor imbunatati...

Si s-au imbunatatit. Oarecum...

One Page Checkout , sau mă rog aproape, a devenit procedura clasică de checkout. Dacă nu vă place implementarea, cumparați un modul care face treaba mai okay...
Advanced Stock Management, nope, dacă doriți această facilitate cumparați module Prestashop ERP de pe Prestashop Addons - și nu-s de loc ieftine, Prestashop - customer 1-0;
Și mai sunt...
Dupa aproape 6 ani de regândire a arhitecturii, code refactoring și testare, Prestasop 1.7 încă nu este ceea ce a promis de la inceput. Dar zic entuziaștii că este pe drumul bun.

Quasi-esecul 1.7 a deschis în schimb noi oportunități: welcome ThirtyBees !

Un mic grup de dezvoltatori au decis că versiunea de 1.6 încă mai are potențial, au preluat-o și au decis să facă ceea ce vechea echipă de Prestashop 1.6 nu s-a obosit: să optimizeze codul, să elimine bug-urile, să adauge facilitati cerute de ani de dezvoltatori, o implementare mai buna SEO, un blog, o mai bună securitate... Din 2018 de la versiunea 1.0.0 ThirtyBees a ajuns la versiunea 1.2.0 cu ținte ambitioase: viteză, securitate și mai ales, zero known bugs !
Lo o evaluare rapida 1.7 vs. ThirtBees rezultă că:

  • Relativ la securitate si vulnerabilitate Prestashop 1.7 a fost compromis de un malware numit XsamXadoo Bot. Acesta a reușit să uploadeze fișiere care au compromis setările de securitate ale magazinului. Se pare că din cauza unor module precum autoupdater, gamafication, și inca ceva third-party modules. Într-o mișcare inspirată
    ThhirtyBees, în implementarea lor au eliminat din start aceste module.
  • Parte din facilitățile inițiale 1.6 au fost eliminate sau inlocuite cu variante parțiale, pentru recuperarea lor clientul acum trebuie să cumpere module separate.
    Pe de de altă parte ThirtyBees au venit cu modificari interesante, precum template definibil la nivel de produs, htmlblock module, sau new hooks.
  • Cod optimizat versus Simphony Framerok impreuna cu vechiul MVC framework. Asta afectează eficiența ăn folosirea resurselor (server, memorie), și in ultimă instanță viteza cu care se mișcă magazinul în mediu real. Clar în favoarea ThirtyBees.
  • Se pare că Prestashop colectează date despre websiturile unde este instalat. Modulul incriminat: gamafication. Nu foarte etic din partea Prestashop. ThirtyBees a eliminat acest modul.
  • Baza de clienti. Aici fără îndoiala Prestashop câțtigă detasat. Numarul imens de teme ți module existente pe piață (ți efortul ți resursele investite în dezvoltarea lor) au asigurat continuitatea în trecerea la 1.7.

Daca ThirtyBees nu vor gasi o soluție pentru ași lărgi baza de clienți, atunci vor avea o problemă. Deți ei spun ca 99% din modulele și temele pentru 1.6 sunt compatibile cu softul lor, în lumea reală acest lucru nu este adevarat. Pe de altă parte multi dezvoltatori, au adaptat modulele proprii de la versiunea de 1.6, la ThirtyBees. Problema e că pe masură ce ThirtyBees evoluează, acesta inevitabil va fi din ce in ce mai puțin compatibil cu 1.6. Deci și eventualele module sau teme vor trebui refactorizate 'mai mult'. Bineințeles dacă se vor găsi clienți pentru ca acest efort să fie ptofitabil...

Relativ la performanță, dacă la inceput diferentele erau în clar în favoarea ThirtyBees, programatorii de la Prestashop au recuperat substanțial din diferență așa cum arată imaginile de mai jos.

TB Lighthouse PS17 Lighthouse

 

rezultate PAGE SPEED INSIGHTS  rezultate GTMETRIX

 

rezultate PINGDOM

Câteva obsevații:
Testările au fost facute pe instalări 'curate' de Prestashop 1.7.7.4 respectiv ThirtyBees 1.2.0

  • In Chrome DevTools Lighthouse pe desktop si mobile.
  • In Google PageSpeed Insights
  • In GTMETRIX (London Server)
  • In SOLARWINDS Pigdom

Datorită inerentei variabilități, (încărcare server, viteza rețea) testele au fost reluate de mai multe ori, valorile care se vad sunt cele mai apropiate de o valoare medie calculată.
Se observă ca valorile sunt foarte bune și relativ apropiate, cu ceva avantaj pentru optimizarea SEO a temei implicite pentru 1.7. Dar...
Nu vă lăsați amagiti. In funcție de eventualele particularizari, încarcare imagini, module și teme instalate, punctajul poate să scada dramatic, la chiar mai puțin de jumatate din cele afișate. Timpul mediu de încărcare a unei pagini în zilele noastre trebuie să se încadreze undeva între 2-3 secunde, chiar mai puțin. Mai mult de 4-5 secunde și utilizatorul grăbit își pierde interesul (ce puțin așa zice Google).

Bottom line, cu versiunea 1.7, Prestashop incearcă să intre în categoria 'băieților mari în e-commerce', aka Magento. Opinia noastră e că nu a reușit. Încă. Poate cu un sponsor serios (gen eBay cu Magento), cu o schimbare a viziunii asupra softului și arhitecturii, și cu mulți bani învestiți, acest lucru va deveni posibil.
ThirtyBees se confruntă cu o problema lipsei de dezvoltatori pentru teme în special, și pentru module dedicate. Potențialui este urias. ThirtyBees ar putea deveni ceea ce ar fi trebuit să fie Prestashop de la bun inceput: un soft fiabil, versatil, usor configurabil, bugs free si adresabil actorilor in e-commerce de talie mică și medie, adică cam 80% din piața actuală. Și aici reușita depinde de un investitor serios și nu în ultimul rănd de politica de marketing.

La final o căteva sfaturi pentru cei ce doresc să migreze de la Prestashop 1.6 la 1.7.

  • Nu credeți în soluții One Click Upgrade sau module care promit acest lucru. Șansele de a rămane cu 'bucăți de cod' incompatibile sunt mari si probabil magazinul o sa crape mai devrene sau mai tarziu.
  • Instalați o veriune curată de 1.7. Exportați vechea bază de date și importați-o în noua instalare 1.7. Dacă aveți probleme și nu știți cum, apelați la un serviciu profesionist. Sunt site-uri specialzate care oferă servicii de genul ăsta, la prețuri decente.
  • Faceți o listă cu modulele thirdparty instalate în vechea versiune de 1.6. Verificați la dezvoltator dacă există update-uri pentru 1.7. De cele mai multe ori, da. Procurați versiunea 1.7, e posibil ca dacă aveți modulul deja cumparat, upgrade-ul să fie gratis.
  • Verificati tema. Idem ca la module, verificați versiunea de 1.7. Daca dezvoltatorul nu o ofera, încercati să găsiți o tema asemanatoare ca design, dar validă 1.7.
    Verificati la dezvoltator ca noua temă să fie compatibilă cu modulele folosite.
  • Pe noul magazin, cu baza de date transferată, instalați tema și modulele.
  • Între diverse instalari, mai faceți și un backup la magazin. Astfel dacă ceva merge rău, restaurați magazinul de la momentul anterior incidentului și renunțați la modulul culpabil.

La final o sa aveti un Prestashp 1.7 bug free de eventuale incompatibilitati cu 1.6, dar nu si bug free de erorile native ale versiunii curente ! :-)
Opinia unui dezvoltator de Core Prestashop 1.7 despre problemele și evoluția acestei platforme, o găsiți aici. E interesantă, merită să o citiți :-)

 

Migrare de la HTTP to HTTPS - pe scurt

undefined

Din anii 2018-2019 se pare că protocolul HTTP este ușor depășit. De ce ? Din mai multe motive. Din considerente de securitate. De viteza. De SEO. Și nu în ultimul rând din considerente de Google. Pe rând deci. migrare HTTP - HTTPS.

Se știe că protocolul de comunicare între browser (client) și server este HTTP. Simplist, se poate spune că informațiile care curg între cele doua entități și sunt vulnerabile la un sniffer, adică la o a treia entitate interpusă intre ele, care "ascultă" la ceea ce vorbesc cei doi în clar. Dacă dialogul intre browser și server ar fi codificat, snifferul n-ar mai fi capabil să ințeleaga nimic din informațile furate. Welcome HTTPS !
So far so good. HTTPS este deci un protocol HTTP codificat, criptat de fapt, și datele trimase via HTTPS sunt procesate prin TLS (Transport Layer Security), de aici rezultand mai multe avantaje:

  • Securitate, in lumea digitala de azi de siguranta datelor depind din ce in ce mai multe lucruri.
  • Viteză, HTTPS folosește o versiune optimizată de HTTP, numită HTTP/2 care poate mări viteza de transfer a informatiilor pâna de 8 ORI
  • Integritatea, informațiile criptate și comprimate sunt mult mai puțin vulnerabile la potentialele probleme de corupere a datelor, și mult mai ușor de verificat din punct de vedere al integrității.
  • Autentificarea, adica userul e mult mai sigur că, comunică chiar cu site-ul pe care il care dorește, și nu cu o clonă concepută să fure datele.

HTTPS nu face din site-ul dvs. o 'fortareata inexpugnabilă', in continuare acesta poate fi vulnerabil la atacuri de tip DOS, sau la vulnerabiltăți ale serverului, sau la SQL Injection, dar hei, este un pas înainte în materie de siguranță, și Google zice asa !

Și nu numai că zice, dar:

  • Se pare că mărește un pic rankingul site-urilor care folosesc protocolul HTTPS, și..
  • Scoate în evidență pe cele care nu-l folosesc, ceea ce din punct de vedere al imaginii (mai ales la magazine virtuale) este un mic dezastru...

Deci, care ar fi pasii de urmat ? Fără să intru în detaliile criptării (simetrice, asimetrice, chei publice, private, etc) procedura este după cum urmează:

1. Obtineți un certifcat SSL și instalați-l pe server. Aici orice firma respectabilă care se ocupă de hosting vă rezolvă problema. Cu o taxa oarecare anuală, sau gratuit după cum ați negociat contractul de găzduire. Odată setările făcute (inclusiv în serverul Apache sau IIS), site-ul se va vedea la adresa https://wwww.siteul-meu.ro, de ex.


2. Modificați toate referințele absolute din site, de la http la https. Referințele sunt în principiu linkuri la imagini, fisiere, scripturi etc.
Tricky part, va trebui in ordine, să modificați:

  • În baza de date (Word Press, Prestashop, sau oricare alta ce stă în spatele site-ului)
  • În fișierele sursă (.html, .php, .js, .css, .asp și care vor mai fi)
  • În eventualele template-uri (fișierele .tpl)
  • În eventualele plugin-uri, module, add-on-uri în vederea eliminării de conținut 'unsecure' (care folosete încă HTTP).

Dacă vă depășeste, apelați la un programator, eventual la echipa care v-a proiectat site-ul (sau de ce nu, la firma noastră :-) )
3. Site-ul dvs probabil este indexat in Google cu vechiul protocol HTTP. Va trebui să-i spunem marelui G ca 'ne-am mutat' la HTTPS, și pentru asta va trebui să 'facem' ceea ce se numeste un '301 redirect', o procedură prin care motorul de cautare află ca site-ul s-a mutat permanent de la HTTP la HTTPS, și să iși actualizeze indexul-ul in consecință. Pentru aceasta trebuie să scrieți câteva linii de cod in fisierul .htaccess. Faceți o cautare pe Google :-) și pe StackOverflow gasiti o multime de exemple cum sa redirectați în principiu
de la http://...., http://www....., https://....,
la https://www..... de exemplu.

Dacă vi se pare că vorbesc limbi straine :-) din nou apelați la un programator (firma noastră oferă servicii de migrare în condiții de minimum downtime), sau dacă sunteți in temă, cum spuneam, acolo e StackOverflow.com to help.


4. In fine după toate astea, navigați pe intreg site-ul și verificați toate linkurile interne, imaginile, formularele etc. In principiu totul ar trebui să fie ok. Rezultatele nu vor întarzia să apară, viteza sporită și un mai bun ranking în Google. Success !

PS. Daca site-ul vostru e inscris in Webmaster Tools, Analytics sau orica alt program Google sau non-Google, atunci modificati si aici referintele la https. De asemenea in portofoliul de backlink-uri luati legatura cu administratorii siteurilor respective sa va modifice referinta la site.
Macar pentru cele mai importante backlinkuri !

Google Chrome și reclamele intruzive

„Intenționăm să nu mai afișăm reclame în Chrome, inclusiv cele deținute sau difuzate de Google, pe site-uri care nu respectă raportul 'Standardele pentru reclame mai bune' (Better Ads Standards), începând cu anul 2018”, zice Google pe blogul oficial Chromium.
Chestia cu „inclusiv cele deținute sau difuzate de Google” e o dulce copilărie, un puseu de concentrat de marketing, dar zâmbind și trecând peste asta, să vedem...
Ce înseamnă „Better Ads Standards” ?
Toate reclamele de tip pop-up, reclamele care rulează automat clipuri video cu sunet, reclame care acoperă tot ecranul şi dispar după un anumit timp sau cele care acoperă mai mult de 30% din ecran NU se incadreaza in acest standard.
Chrome dă o lovitură grea pieței de advertising, care va fi resimțită cu atât mai mult, cu cât are o pondere în căutări mai mare de 50%, în condițiile în care deja programe de gen UBlock sau AdBlocker există, sunt populare și sunt foarte folosite.
Pâna una alta, Google mai dă o șansă celor care fac un ban din afacerea asta (și nu sunt puțini !) lansând programul Ad Experience Report care permite verificarea conformității unei reclame conform standardelor "Better Ads Standards".
Este o veste bună ?
Depinde cine întreabă. Pentru utilizatori în mod sigur că da. Pe internetul românesc abundă site-urile la care conținutul real este ascuns dupa multe pop-uri enervante, active la trecerea involuntară a cursorului peste ele, video-uri care ruleaza simultan (!), și câte năzbâtii aiurea, ferestre care iți acoperă ecranul când ți-e lumea mai dragă, toate astea probabil vor fi uitate în curând, dar... industria nu-i asa, merge înainte, trebuie să traiască. Așa că advertiserii și publisherii vor avea un pic de furcă pâna vor găsi noi soluții de a impinge în fața clientului marfa promovată. Și să nu uităm că și Google și Facebook tot din reclame trăiesc, deci...
Aștept deci cu interes ziua de 15 februarie, care 'pe surse', zice-se că ar fi momentul zero de când ar începe această campanie. Aștept să văd cum vor reacționa siturile noaste, ce tactică și tehnologie vor adopta. Sau pur și simplu, în spiritul clasic, mioritic vor ignora problema, pănă când nu-i va arde la buzunar scăderea încasărilor :-).
Problema e dură, pentru că se pare că o singură reclamă considerată neconformă, pe o pagină, duce la blocarea afișării și a celorlalte reclame pe acea pagină, o mișcare deșteaptă gen „divide et impera” a lui Google, mișcare ce va face ca publisherii să fie foarte selectivi cu reclamele advertiserilor afișate pe pagina lor.
Iar cele mai conforme reclame vor veni, :-) ați ghicit, de la Google...
Lista completă a reclamelor considerate neconforme, care vor fi blocate de Chrome, se poate accesa AICI.

Introducere - Listare organica si SEO vs. AdWords

Interesant pentru cei care au investit într-un website și fără sa fie chiar in temă, doresc să aibă o idee generală despre ceea ce ar presupune promovarea acestuia in Google.

Da, toate firmele care au investit o sumă mai mare sau mai mică într-un website, doresc mai devreme sau mai târziu să fie pe prima pagină în Google. Sau măcar in a doua. Pentru că, nu-i asa, oricât de frumos și responsive si optimizat ar fi site-ul, dacă nu-l vede nimeni acesta nu-și atinge scopul și se cheamă că s-a făcut o investiție proastă. Pentru cineva din afară lucrurile par simple: pe site se vănd polițe de asigurare RCA de exemplu, sau suruburi B1.2X5/BN402 să zicem, se intră pe Google se tastează ”RCA ieftin”, sau ”surub B1.2X5/BN402”, et voila!, mă regăsesc in primele trei reclame, ce frumos ! e asa simplu ?
Raspunsul e NU !
In primul rând că, făcând această căutare, Google oferă mare și frumos inaintea tuturor intrărilor un bloc de reclame marcate cu verde în chenar cu cuvântul Anunț.
Un bloc asemănător se regăseste și în josul paginii,iar intre acestea sunt frumos afisate in ordinea numai de el (Google) stiută și calculată, restul rezultatelor cautarii.
Aceste blocuri reprezintă de fapt reclama platită la Google de către advertiser (posesorul site-ului) prin programul AdWords, iar intre ele sunt reclamele in ordinea 'organică', adică după cum Google gândeste că siturile respective sunt mai valoroase din punct de vedere al conținutului, experienței utilizatorului și a altor cateva sute de criterii pe care numai el (Google) le stie.
Cu alte cuvinte un site dacă vrea să apară pe prima pagină Google, are două alternative:
1. Să convingă Google că e cel mai bun, frumos, optimizat, popular site din branșă sau,
2. Posesorul site-ului să plătească o anumită sumă pentru poziționarea reclamei în acel bloc de intrari, marcate ca Anunt.

Prima opțiune se realizează prin tehnici SEO(Search Engine Optimization) și practic constă în optimizarea sitului prin proceduri indicate de Google (destul de vagi si generice), sau/și prin alte proceduri mai precise, dar niciodată confirmate de Google, proceduri rezultate din munca empirică a multor experti ce au studiat cum reacționează indexul Google atunci când faci lucruri :-) în site, sau chiar în afara lui. Bineințeles serviciile de acest fel nu sunt gratuite și pot costa mai mult (mult mai mult), sau poate mai putin (funcție de domeniul site-ului) decât dacă ai alege varianta 2. Deci cum facem să obținem un loc decent in index dar să și minimizăm cheltuielile ?
Să pornim de la situatia clasică a unui nou venit în branșă. Unul care vinde RCA-uri și unul care produce șuruburi B1.2X5/BN402. Amândoi au o problemă comună: concurenta.
Nu neaparat în piața reală (și aceea !), dar în lumea concurențială a site-urilor de același profil deja indexate în Google.

Primul: la o căutare după cuvintele cheie ”RCA” sau ”RCA ieftin” Google afiseaza sute de site-uri care in listingul organic concurează pentru un loc fruntaș. Există o modalitate ca prin tehnica SEO site-ul să ajungă relativ repede în primele locuri ? Puțin probabil și cu cheltuieli foarte mari. Noul venit concurează cu site-uri cu vechime, bine optimizate și mai ales cu multe referințe in indexul Google, acumulate de-a lungul timpului. Se poate concura în listingul organic cu acestea ? Nu prea, numai dacă ai eventual un buget cât o caruta de bani!.

Al doilea: la o căutare după șuruburi B1.2X5/BN402 (fictivă binențeles !) Google găsește max. doi trei producători/retaileri, printre ei și site-ul nostru (asta bineințeles dacă a apucat să fie indexat)
E pe prima pagina, nu pentru că ar fi cine știe ce de optimizat, ci mai degrabă pentru că nu mai sunt alții în branșa respectivă.

Situații diametral opuse care cer strategii diferite.

Deci primul care vinde RCA-uri, nu prea are sanse in listarea organica si va merge pe reclama platita prin programul AdWords. In paralel va optimiza site-ul, si in timp, daca chiar ofera servicii de calitate, prin referintele pe care la va castiga va avansa incet incet si in organic.
Avantaje: listarea imediata
Dezavantaje: suma investita in aparitii poate fi destul de mare si rezulta in urma unei licitatii pentru cuvintele cheie dupa care se doreste listarea, dar oricum va fi mai mica dacat cea investita in promovarea organica care poate dura luni de zile, chiar mai mult. Necesita inscrierea site-ului in programul AdWords, licitatarea cuvintelor cheie, servicii oferite de regula de un profesionist care va conduce campania de publicitate.

Al doilea, cel cu suruburile e deja pe prima pagina, dar cautarea sa este foarte specifica si probabil se produce destul de rar. Acesta va incerca prin tehnici SEO sa-si largeasca baza de cautare pentru a-si creste aria de vizibilitate si marja de expunere. De ex. daca suruburile sale sunt pentru pompe de presiune isi va optimiza siteul pentru o cautare de genul 'suruburi pompe presiune'.
Avantaje: pana la un anumit nivel optimizarea SEO se poate face in house, fara sume suplimentare
Dezavantaje: in functie de concurenta, extinderea bazei de cautare poate sa nu situeze site-ul de la bun inceput pe locuri fruntase, si aici trebuiesc investite sume (de regula rezonabile) pentru servicii SEO profesioniste care sa realizeze aceasta.
In concluzie, in functie de profilul website-ului si de concurenta se alege strategia optima. In ambele cazuri, listare organica sau AdWords, este recomandat apelul la un profesionist pentru realizarea optima a scopului dorit: minimizarea cheltuielilor si un website care aduce profit.

Home ← Older posts
Înapoi la site